Captura de pantalla 2019-01-08 a las 18.25.09

 __

La dona en el Lied

Compositora, intèrpret, poetessa, musa…

:

Clara Josephine Wieck, Fanny Cecilie Hensel o Alma Margaretha Maria Schindler són tres noms que no ens diuen massa per si sols si no es vinculen a un nom masculí, esdevenint aleshores Clara Schumann, Fanny Mendelssohn o Alma Mahler, en evident mostra de l’injust lloc en què s’ha relegat la dona històricament en el camp compositiu. És per això que aquest any volem dedicar el Festival al paper de la dona en el món del Lied, donant per primer cop una línia temàtica global a la programació per tal que el públic a més de gaudir de la música també tingui l’ocasió de formar-se. Aquest és l’objectiu del Festival, que sigui una plataforma on prendre riscos i tenir accés a repertoris i compositors –compositores, sobretot en aquest cas- poc freqüents, perquè l’experiència total de venir als recitals del LIFE Victoria sigui un procés de canvi, evolució i enriquiment de l’oient, i no tan sols una manera de gaudir de la música de forma passiva. En un any en què se celebra el dos-cents aniversari de Clara Wieck Schumann –i en que les celebracions han sigut més aviat discretes- volem celebrar i reivindicar el paper de la dona compositora amb peces de creadores -com Amy Beach, Lili Boulanger, Louise Reichardt o Alma Mahler, entre d’altres- en la gran majoria dels nostres recitals. També de la dona com a intèrpret a través de la mateixa Victoria de los Ángeles, de l’esplèndida maduresa femenina de Frederica von Stade o redescobrint la figura de Giulia Novelli, mezzosoprano que estrenà La Giocondao Linda di Chamounix, entre d’altres… i esposa del tenor Francesc Viñas. Mathilde Wesendonck fou tant la poetessa com la musa de Wagner pels Lieder homònims que el compositor creà. Poetessa i musa, són dues de les facetes que volem explorar també enguany, amb l’estrena de les cançons compostes sobre poemes de Victoria o amb l’aproximació a la figura de Pauline de Ahna, esposa de Richard Strauss i musa eterna del compositor, a qui li va dedicar les seves cançons d’emocions més profundes. I també donant visibilitat a la dona gestora actualment amb una taula rodona amb les més destacades presidentes d’institucions del país. Enguany també potenciem la figura dels artistes residents amb Julius Drake i Mercedes Gancedo. El reputat pianista i la jove soprano s’embarquen junts en un projecte que és una innovació al Festival: l’aproximació pianística de l’òpera de Francis Poulenc La voix humaine, epítom de la soledat femenina amb aquesta protagonista que tan sols es diu elle. A més a més, dins de la voluntat d’internacionalització del Festival sumem un nou International Partner, l’Académie del Musée d’Orsay – Abbaye du Royaumont (París)amb qui presentem dos recitals dels seus joves talents. A més, algunes de les obres dedicades a la dona del riquíssim fons del Musée d’Orsay il·lustren el programa d’enguany, amb una clara intenció de diàleg entre les Arts: la Música, la poesia, les Arts plàstiques i l’arquitectura, que es troben en aquest espai de mutació que és el Festival, tot seguint l’esperit de la mateixa Victoria que, com a dona era una artista global.

Marc Busquets Figuerola director artístic del LIFE Victoria


Hassler_Drake

applOK

Lanièce

Degout

RosenOK

Tinney

Padullés

Ketevan

Röschmann

Cardoso

TarragóOK

Voix

Alder_BO

Scharfman

Tara

Nagy_banner

FlickaOK

Infante_Banner

Dandybanner

Farrés-Llongueras