- Coincidint amb l’estrena de Madama Butterfly, el Met Opera de Nova York inaugurarà, el proper 27 de febrer, una mostra de cinc vestits de Victoria de los Ángeles, incloent-hi el del cèlebre títol de Puccini.
- Completen la mostra vestits i accessoris que va lluir a les representacions de Faust (1951), Le nozze di Figaro (1951), Manon (1954) i Madama Butterfly (1955) al Met.
- Per la seva banda, des de l’1 de març l’Institut Cervantes de Nova York acollirà l’exposició ‘Aquella eterna admiració’ dedicada a la vida i l’amistat entre Victoria de los Ángeles i Alicia de Larrocha, al centenari de les dues artistes catalanes.
- L’exhibició s’inaugurarà amb un recital a càrrec de la soprano Mercedes Gancedo i el pianista Michal Biel, després del qual s’oferirà un còctel en què se servirà el ‘Pastel Victoria’, creació de la Pastisseria Canal de Barcelona en honor a la soprano.
Set dècades després del seu debut al Metropolitan Opera de Nova York -el 17 de març de 1951-, l’àngel de Victoria retornarà, a través dels seus vestits, al mític teatre on va cantar 139 vegades i es va convertir en una de les favorites del públic i la crítica.
Des del proper 27 de febrer i coincidint amb l’estrena de Madama Butterfly, el Met s’uneix a la commemoració del centenari de Victoria de los Ángeles amb una exposició de cinc vestits i accessoris que la soprano va lluir en diversos dels seus rols al teatre novaiorquès : el del seu debut com a Marguerite, a Faust de Gounod (1951); el vestit i braçalet que va utilitzar per al rol de la comtessa d’Almaviva, a Le nozze di Figaro de Mozart (1951); el vestit i collaret de Manon, de Massenet (1954), i dos quimonos i para-sols originals japoneses amb què va representar Cio-Cio-San, a Madama Butterfly de Puccini (1955).
Els vestits pertanyen a la Fundació Victoria de los Ángeles i viatgen a Nova York amb el suport de l’Institut Ramon Llull, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Cultura del Govern d’Espanya.
El Met recorda Victoria de los Ángeles com una de les més grans cantants que ha trepitjat el seu escenari, amb actuacions històriques i ininterrompudes durant una dècada (1951-1961) i entre les quals destaquen els 13 rols que va interpretar i les vint-i-tres ocasions a les que va cantar el rol protagonista de Madama Butterfly.
El seu debut, als 27 anys, li va valer elogis de la crítica, com aquest de Virgil Thomson, un dels crítics més càustics de Nova York: “El seu vocalisme, bellament educat i en tots els sentits segur, va estar marcat per una concentració similar en l’excel·lència i una abstenció d’efectes amplis…El que ara es pot determinar, que ja ha estat decidit pel públic europeu, és que ella és una artista vocal fora del comú i molt per sobre d’això”.
Exposició “Aquella eterna admiració” a l’Institut Cervantes de Nova York
A partir de l’1 de març i coincidint amb el mes de la dona, l’Institut Cervantes de Nova York acollirà l’exposició “Aquella eterna admiració”, dedicada al doble centenari d’Alicia de Larrocha (1923-2009) i Victoria de los Ángeles (1923) -2005).
La mostra narra la brillant trajectòria de la soprano i la pianista catalanes, dos artistes excelses que van coincidir en el temps i van marcar fites a la història musical d’Espanya. A través de fotografies, cartes, vestits, partitures i altres objectes mai exposats abans, la mostra també és un relat d’afecte i respecte, el retrat d’una fructífera amistat al llarg d’un segle de vida ple de trobades i projectes compartits.
«Amb aquestes flors van la meva gran estima i aquella eterna admiració pel teu art i la teva força de voluntat», escriu Victoria a Alicia el 1989, en una nota que li envia juntament amb un ram a un hotel de Nova York, per això el nom de lexposició.
Aquesta mateixa ciutat que les va veure créixer i que va ser testimoni de moments llegendaris com l’enregistrament del seu disc a Hunter College, acollirà aquesta exposició que relata la seva vida, des de la infància fins al moment actual, retent homenatge al seu art i la seva valentia.
La mostra s’inaugurarà amb un recital a càrrec de la soprano Mercedes Gancedo i el pianista Michał Biel, després del qual s’oferirà un còctel en què se servirà el ‘Pastel Victoria’, creació de la Pastisseria Canal de Barcelona en honor a la soprano.
L’exposició, que va estar exposada a Barcelona el darrer trimestre del 2023, és una iniciativa del Palau Robert, amb la participació del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’assessorament de la Fundació Victoria de los Ángeles (Helena Mora Gutiérrez, presidenta, i Marc Busquets Figuerola, comissari del seu centenari) i de l’Associació Alicia de Larrocha (Alicia Torra de Larrocha, comissària del seu centenari). L’escenografia és de Rafael R. Villalobos. Donen suport a l’Institut Ramon Llull, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri de Cultura del Govern d’Espanya, per a la seva itinerància internacional.